dimecres, 2 de febrer del 2011

EL MÀRQUETING? COLLA DE VIVIDORS...

El títol presenta una sensació molt estesa en algunes organitzacions i que es pot trobar en tots els sectors sense excepció.

Per què, a vegades, hi ha una part dels professionals de l'empresa que tenen aquesta percepció? Intentem esbrinar-ho...

El primer punt cabdal és que les responsabilitats dels professionals de l'àrea de MKT, recaiguin en aixó: en Professionals del sector amb un crèdit guanyat per la seva formació, la seva experiència i els seus resultats. Aquest apunt que sembla una obvietat, no sempre es compleix, i a partir d'aquí tot evoluciona de manera torta... Un segon punt el trobem en que els responsables de la matèria no siguin percebuts com uns "Contractadors de proveïdors de serveis externs" ja que aleshores la seva funció resta pobra i sense crèdit executiu i esdevenen simples mediadors.

Des d'un punt de vista operatiu el dept. MKT avui conviu amb 2 problemes:
- Un de IDENTITAT (Cal definir el paper del Dpt. dins l'empresa)
- Un de CREDIBILITAT (Cal demostrar el valor del MKT per a l'organització)
En períodes de crisis com l'actual, el Màrqueting té un problema afegit, i és quan des de la Direcció financera pregunten quin serà el retorn exacte de la inversió que es preveu obtenir dels diners destinats al Pla de MKT... 
La pregunta és lògica però perversa, ja que, a vegades, si responem quantitativament la inversió serà petita i si és petita, potser posem en perill la perdurabilitat de la pròpia empresa!

La solució del Doctor:
1.- Connecta el Dept.de MKT amb totes les capes de l'empresa, compartint valors i resultats amb tot i tothom.
2.- Coneix als teus clients millor que cap altre en la organització i guanyat així el respecte i el crèdit.
3.- Abandona les exhaurides 4 P's (product, price, promotion, placement) que fan que siguis percebut com una república independent i integra't en els processos de l'empresa. Els processos han de crear valor i han de contenir experiències i activitats, integrant a tots les professionals.
4.- Encara que no sempre et convingui, sigues pràctic i fes que els teus resultats siguin mesurables: Defineix on podem arribar: OBJECTIUS, com volem arribar: ESTRATÈGIA, amb quines eines: RECURSOS i com analitzarem l'èxit: MEDICIÓ.
5.- i finalment... Estima les noves eines tecnològiques i pensa en clau de futur, convertint-te en llum i guia de tota la organització respecte al que no coneixen.
Paraula de galè

Ah! i dedico aquest humil anàlisi als meus companys Àlex i Jaume amb qui tan sovint discutim i dels que sempre aprenc.

4 comentaris:

  1. Tal com he dit últimament, si no és mesurable no existeix (des d'un punt de vista de gestió empresarial). I si és de forma objectiva (a través de KPIs obtinguts dels processos), millor!

    O com es demostra l'aportació dins d'una empresa?

    La qüestió no és reinvetar la roda ja que hi ha marcs de treball de bones pràctiques que et faciliten aquest anàlisi (exemple: eTOM per als telecos o ITIL per als TI).

    Però el més interessant de tot això és com fer-ho atractiu als "recursos operatius":

    - On tu veus mesurar, ells veuen controlar.
    - On tu veus eficiència i eines per millorar, ells veuen més càrrega de feina.
    - On tu veus gestió del coneixement, ells veuen burocràcia, pèrdua de temps i valor dins l'empresa.

    En definitiva, que la resistència al canvi està dins de cada un de nosaltres. O no els hi passa als de MKT i oblidar les famoses 4Ps?

    Salut company!

    ResponElimina
  2. Als marqueters que creiem en la professió no ens fa por l’examen dels resultats però ens fa pànic la visió dels "ells".
    Defenso a mort la nostra feina i poder reclamar el "Si puc medir-ho, puc administrar-ho!"
    Tot i així, mentre els resultats comercials son fàcils de mesurar, tot i que no saps en quin grau et correspon el mèrit, els resultats perceptius ja son més "complexes" ja que sent fonamentals, la seva medició resulta cara i només son traduïbles financerament, "a llarg".
    Tot i que s'ha evolucionat des la època de Wanamaker, avui recordo una dita seva que venia a dir:
    "Se que la meitat de la meva inversió en publicitat, avui la llenço, la merda és que no sé quina meitat"
    Gràcies per la visita, "Mètrics..."!

    ResponElimina
  3. i jo que ho agraeixo

    @alexmarquina

    ResponElimina
  4. Àlex, gràcies per la teva visita.
    Poque paraules... eh? Deu ser que les cremes totes, en el "cafès" matinals!
    @lluiscarrasco "The Doctor"

    ResponElimina